Hier ga ik mij thuis voelen
‘Hier ga ik mij thuis voelen’
Christina van Uffelen is sinds eind 2020 de nieuwe locatiemanager van locatie Amandelhof in Zeist, een van de locaties van Zorggroep Charim. Ze legt uit in het gesprek wat haar trok naar Amandelhof en wat de locatie zo bijzonder maakt. Ze stond er wel op het gesprek te voeren in aanwezigheid van de drie huidige teamleiders Zorg: Yvonne, Suzanne en Thirza. ‘Want zij hebben een belangrijke rol in de zorg.’ Christina vervolgt: ‘Amandelhof heeft roerige tijden gekend en begon weer wat in een rustiger vaarwater te komen. Ik greep die kans om te helpen de kwaliteit van de zorg en wonen binnen Amandelhof nog verder te verbeteren.’
Warm bad
Christina: ‘Amandelhof mag dan als gebouw wat gedateerd zijn maar we hebben onlangs de muren voorzien van een nieuwe frisse kleur en mooie wanddecoratie laten plaatsen. Het geeft nu een hele warme, huiselijke sfeer. Teamleider Thirza vult aan: ‘Ja, iedereen geeft aan en noemt dat het er nu zo gezellig uitziet. Veel mensen kennen Amandelhof eigenlijk wel en soms kiezen mensen ook echt bewust voor het oudere van de locatie. Het geeft hen iets vertrouwds.’
Christina: ‘Dat thuis voelen is ook wat we willen: dat elke (potentiële) bewoner en medewerker zich welkom weet.’ Suzanne haakt daarop aan: ‘Zo heb ik het wel ervaren toen ik hier kwam werken onlangs. Ik kwam echt in een warm bad. Er was vanaf gesprek één een klik met elkaar. Na een paar weken inwerken ‘werd ik los gelaten’ en ging ik lekker aan de slag. De teams gaven me echt een welkom-gevoel. Toen dacht ik: ‘Ik ga mij hier thuis voelen.’’
Maatwerk
Teamleider Yvonne vervolgt: ‘We doen er ook alles aan om de bewoners een ‘altijd welkom’-gevoel te geven. Zo doen wij als teamleiders tegenwoordig de ontvangst van nieuwe bewoners. Dat is veel meer maatwerk en vraagt om een andere wijze van samenwerken en afstemming met de klantenservice. Je hebt direct contact met de (toekomstige) bewoner en ziet elkaar in de ogen waardoor je een veel betere inschatting kunt maken van de zorg die hij of zij nodig heeft. Eerder deed onze klantenservice dit. Maar dit werkt toch fijner. Je hebt direct contact met de (toekomstige) bewoner. Wij kennen de locatie het beste. Je ziet de bewoner meteen in de ogen waardoor je een veel betere inschatting kunt maken van de zorg die hij of zij nodig heeft. En heel praktisch: Je maakt in je hoofd al een plaatje in welke kamer ze het beste zouden kunnen wonen, waar ze het beste tussen passen. Ook in de nieuwbouwplannen van Amandelhof zie je dat maatwerk terug, omdat we alle disciplines meenemen in de aanloop. Zodat wij als personeel alle middelen ter beschikking hebben om de bewoners de liefdevolle zorg zo volledig mogelijk te kunnen geven.’
‘Privé-huisarts’
Christina: ‘Wat Amandelhof ook sterk maakt is dat we veel kennis van dementie in huis hebben. En daarvoor ook gespecialiseerde afdelingen hebben met psychologen die heel nauw met ons samenwerken en continuzorg verlenen.’ Ze vervolgt: ‘Zo hebben we bijvoorbeeld voor de meeste bewoners een samenwerking gestart met één huisartsenpraktijk (Huisartsen Binnenbos in Zeist).’ Kortom, Amandelhof heeft letterlijk en figuurlijk veel in huis. Christina: ‘Belangstellenden kunnen wat ons betreft altijd langskomen voor een kop koffie in Amandelhof.’