Naar hoofdinhoud

Elims platenprogramma wordt verzorgd door cliënt en zijn vrouw.

'Het is of je een warme deken om krijgt'
Elke maandagavond van 19.00 tot 20.00 uur verzorgt het echtpaar Cees en Maria Bood Elims platenprogramma. Via de omroepinstallatie van Elim in Amerongen klinken dan geestelijke liederen, onder andere van Johannes de Heer. ‘We maken dit programma om de mensen met onze God en Vader en de Heere Jezus in aanraking te brengen.’

Cees heeft de spier-zenuwziekte PLS en sinds 2005 ook de progressieve spierziekte ALS. Na een verblijf in locatie De Meent in Veenendaal woont hij nu sinds 2013 in Elim. Hij is dankbaar voor de goede verzorging. ‘Het is hier net of je een warme deken om krijgt. Ik vind het fijn dat er een weeksluiting is en dat er veel activiteiten zijn. Verder ben ik blij met het uitzicht en de ruimte van mijn appartement. Mijn vrouw Maria is in Elst blijven wonen. Ik mis haar, maar ze komt mij vaak opzoeken

Een harde schijf vol muziek
In 2004 startten Cees en Maria met het muziekprogramma in Elim. Dankzij een harde schijf vol christelijke muziek kan Cees samen met Maria elke week een mooi programma samenstellen. Door zijn ziekte kan Cees inmiddels niet meer praten, maar dat verhindert het echtpaar niet om door te gaan. Cees doet het interview dan ook schriftelijk. Via zijn iPad laat hij weten: ‘Nu is Maria mijn stem!’

Gods Woord
Net voor het programma van start gaat, is het stil in Elim. Iedereen zit op zijn of haar eigen kamer om mee te luisteren met Elims platenprogramma. Maria: ‘We openen altijd met het voorlezen van een stukje uit Gods Woord, de Bijbel. Vervolgens kondig ik elk lied aan met een kort praatje. Ik zeg bijvoorbeeld: Wat een rijkdom om te weten dat Hij er altijd bij is, ook als het moeilijk is of als je je eenzaam voelt. Of: God gaf Zijn Zoon. Hij heeft alles voor ons gedragen. Heeft u de Heere Jezus al als Verlosser aangenomen? Op die manier proberen we het Evangelie mee te geven. We bieden dit programma aan om de luisteraars te bemoedigen en te troosten, maar ik ga zelf ook altijd weer dankbaar naar huis!’

Tekst: Petra van Leeuwen
Beeld: Lode Greven

Dit artikel verscheen eerder in het magazin Voor Elkaar met Charim.