Charim bestaat 15 jaar
Dit jaar bestaat Charim 15 jaar. Charim groeide de afgelopen jaren uit tot een herkenbare christelijke organisatie voor ouderenzorg met locaties Veenendaal, Zeist, Rhenen, Amerongen en Woudenberg. Met de viering van het 15-jarig jubileum is ook een nieuw verhaal en een nieuw logo geïntroduceerd, die aansluit bij de nieuwe koers van Charim.
Ontstaan
De naam Charim bestaat dit jaar 15 jaar, maar de organisatie heeft een ruim honderdjarige geschiedenis. In een ver verleden stichtten diaconieën van plaatselijke kerken en gemeenten 'oudenliedenhuizen'. Toen de oudenliedenhuizen werden samengevoegd ontstonden er verschillende zorgorganisaties die meegroeiden met hun tijd. In 2009 fuseerden zij tot een nieuwe, moderne organisatie: Charim. Wat gebleven is, is de basis van waaruit wordt gewerkt: het christelijk geloof.
Veranderende wereld
De afgelopen jaren is de zorg veranderd. Mensen worden steeds ouder en ook de behoeften en wensen van ouderen zijn anders ten opzichte van 15 jaar geleden. Charim beweegt hierin mee. Afgelopen jaar werd een nieuwe visie op zorg gepresenteerd. Prettig wonen en een betekenisvol leven staan daarin voorop. We bieden samen met het netwerk van cliënten en een grote groep vrijwilligers ondersteuning en zorg die aansluit bij wat voor cliënten van betekenis is. Deze visie is vertaald naar de nieuwe belofte aan cliënten. Judith Poulus, voorzitter van de Raad van Bestuur van Charim zegt hierover: “Wat we heel belangrijk vinden is dat goede zorg en goede ondersteuning ontstaan in het contact met elkaar. In het contact tussen cliënten en medewerkers, maar ook in het contact tussen collega's onderling. We doen het samen. En dat zie je terug in ons nieuwe verhaal. Samen zijn wij Charim. We zien u, we zien jou en u en je bent van waarde.” Het begint met écht zien en écht luisteren. Ook verschuift de focus van het werk. Charim wil graag aansluiten bij wat van betekenis is voor de cliënt. Onze droom is dat iedereen een waardevol en betekenisvol leven kan leven – ook bij kwetsbaarheid en in het bijzonder in de laatste fase van het leven.
Het nieuwe verhaal van Charim wordt zichtbaar in een nieuw logo en een nieuwe huisstijl.
Nieuw logo ondersteunt het verhaal van Charim
Vanuit de visie dat goede zorg en ondersteuning ontstaat in de relatie, toont het nieuwe logo het gesprek tussen twee mensen. In dat gesprek ontstaat waarde en betekenis. Ieder mens is van waarde en is een parel in Gods hand. De ontmoeting is de basis voor passende ondersteuning en een fijne plek om te wonen, zodat iemand zich gezien en geborgen voelt. Daarom zeggen we: we zien u. Ook is in het logo de C zichtbaar, die voor onze christelijke identiteit staat.